Eğitim Kurumlarında Görmezden Gelinen Tehlike: Öğretmenlerin Müdürlere Yönelik Mobbingi
Mobbing, Latince’de “çete” anlamına gelen “mob” kelimesinden gelir ve İngilizce’de “toplulukça saldırmak” anlamına gelir. İşyerinde ise, bireyler arasında grupça uygulanan şiddeti ifade eder. En basit şekilde ifade etmek gerekirse bir kurum içindeki paydaşlar arasında sistematik olarak uygulanan baskıyla, birini işten ayrılmaya zorlayacak şekilde diğerini bunaltma, korkutma ve tehdit etme süreci olarak ifade edilebilir. Mobbing, fiziksel veya fiziksel olmayan, sistemli bir şekilde gerçekleşen düşmanca tavırları içerir. Mağdurun sosyal yaşamını ciddi ve negatif anlamda etkilemesi açısından, belirli bir süre boyunca (en az altı ay) devam etmesiyle bezdirme olarak tanımlanabilir.
Leymann’ın mobbing uygulamalarını 45 farklı davranış tipi olarak ele alması, mobbingin çeşitli yönlerini ve etkilerini vurgulamaktadır. Okul müdürlerinin mobbinge maruz kalması da bu çeşitliliği yansıtabilir. Bazı durumlarda, açıkça saldırgan davranışlar gösterilirken, diğer durumlarda daha gizli ve dolaylı taktikler tercih edilebilir. Sağlıksız iletişim, okul müdürü ile diğer personel veya öğrenciler arasındaki ilişkilerin zedelenmesine yol açabilir. Bu durumda, müdürün itibarı da zarar görebilir ve hatta fiziksel veya duygusal sağlığına zarar veren uygulamalarla karşılaşabilir. Bu tür saldırılar, müdürün iş ve özel hayatını olumsuz etkileyebilir ve okul yönetiminin verimliliğini düşürebilir.
Eğitim kurumlarında, öğretmenlerin mesleklerini icra ederken karşılaştıkları zorluklar her geçen gün artmaktadır. Ancak son yıllarda giderek artan bir sorun dikkat çekmektedir: öğretmenlerin okul müdürlerine karşı mobbing uygulamaları.
Mobbing genellikle bir çalışanın diğer bir çalışana sistematik olarak saldırması veya taciz etmesi olarak tanımlanırken, öğretmenlerin okul müdürlerine karşı uyguladığı mobbing ise genellikle daha sinsidir ve daha az fark edilir. Ancak, sonuçları oldukça yıkıcı olabilir.
Okul müdürlerine yönelik mobbing, çeşitli şekillerde ortaya çıkabilir. Bir öğretmenin müdürüne karşı sürekli eleştiri yapması, dedikodu yayması, itibarını zedelemeye çalışması veya müdürüne karşı diğer öğretmenlerle ittifak kurarak çalışmaması gibi davranışlar, mobbingin belirtileri olabilir.
Bu tür mobbingin nedenleri çeşitli olabilir. Örneğin, öğretmenler arasında yaşanan kişisel anlaşmazlıklar, müdürün aldığı kararlarla memnun olunmaması veya kurumsal yapıdaki sorunlar, öğretmenlerin müdürlere karşı saldırgan davranışlar sergilemesine neden olabilir.
Öğretmenlerin müdürlere yönelik mobbingi, sadece müdürlerin değil, aynı zamanda okulun genel atmosferini de olumsuz etkiler. Bir okulun başarısı, sadece öğrencilerin başarısıyla değil, aynı zamanda çalışanların birbirine saygı gösterdiği, destek verdiği ve işbirliği yaptığı bir ortamda mümkündür.
Eğitim kurumlarında görmezden gelinen bir tehlike, öğretmenlerin müdürlere yönelik mobbingidir. Öğretmenler, sıklıkla öğrenciler ve diğer personel arasındaki mobbinge odaklanılırken müdürlere karşı yapılan mobbingin etkileri göz ardı edilmektedir. Ancak bu durum eğitim kurumlarında ciddi bir sorun oluşturabilir. Müdürlere yönelik mobbing, okul yönetiminde istikrarın ve verimliliğin azalmasına, motivasyonun düşmesine ve okul ikliminin olumsuz etkilenmesine neden olabilir. Bu durum, öğrenci başarısını ve öğrenme ortamını da olumsuz etkileyebilir. Dolayısıyla, eğitim kurumlarında sadece öğrenci ve öğretmenler değil, aynı zamanda müdürlerin de mobbinge karşı korunması ve desteklenmesi önemlidir. Bu, sağlıklı bir çalışma ortamı ve başarılı bir eğitim süreci için gereklidir.